Articole

3D mai apropiat de realitate.

16-mar-2007

Ce este HDR-ul?


 

Abrevierea HDR se traduce prin High Dynamic Range (nu prin High Definition Rendering, aşa cum am auzit pe mulţi spunând). Procedeul, cunoscut uneori şi ca High Dynamic Range Rendering adică HDRR, adaugă un plus de luminozitate şi contrast imaginii din lumile 3D. Cu alte cuvinte, pe o scală a luminozităţii unei imagini, HDR-ul măreşte „distanţa” între părţile întunecate dintr-o imagine şi cele luminate.

Se spune că o imagine face cât 1.000 de cuvinte. Aşa că, vom folosi mai multe imagini edificatoare pentru a ilustra HDR-ul în acţiune.

Splinter Cell 3 fara HDR

Splinter Cell 3 cu HDR

După cum se vede, fără HDR (stânga) imaginea din Splinter Cell este prea întunecată şi lipsită de contrast 

Spre deosebire de AA şi AF care sunt abilităţi ce nu aparţin unui joc sau altuia, HDR-ul depinde direct de jocul pe care îl rulaţi. Asta înseamnă că pentru activarea sau dezactivarea antialiasingului sau a filtrării anisotropice puteţi folosi fie meniurile cu opţiuni ale jocului, fie direct opţiunile driver-ului plăcii video. Nu la fel stă treaba cu HDR-ul. N-are rost să căutaţi prin driver unde o fi opţiunea de activare a HDR-ului. N-o veţi găsi! Nu există! Nici nu ar avea de ce să existe, pentru că acestă modalitate de randare depinde direct de faptul că cipurile grafice actuale sunt programabile.

 

Serious Sam 2 fara HDR

Serious Sam 2 cu HDR

Prin intermediul modului HDR, engine-ul jocului Serious Sam 2 reuşeşte să adauge în imagine o mulţime de detalii (dreapta) care altfel ar fi rămas invizibile (stânga)

 

Deci pentru imagini 3D randate HDR trebuie să fie îndeplinite simultan mai multe condiţii. Prima: jocul „X” trebuie să „ştie HDR”. A doua: acceleratorul grafic pe care va fi rulat jocul trebuie să suporte Shader Model 3.0. A treia: acceleratorul grafic trebuie să fie cât mai aproape de un vârf al gamei, pentru că performanţa acestuia este foarte puternic afectată în momentul în care HDR-ul este activat din meniurile jocului sau din consola acestuia.

Dar, până să ajungem la performanţă şi în ce fel este ea afectată de activarea acestei modalităţi de randare trebuie să facem puţină teorie.

 

Bookmark & share
Pagina
graphic and displays

SLI cu plăci ieftine. Merită?

SLI-ul de la NVIDIA a fost lansat în ideea obținerii unei creșteri de performanță. Dar, are o mică problemă: costul. Așadar... merită sau nu? more

3D mai apropiat de realitate.

Cele mai proaspete condimente folosite pentru reprezentarea lumilor 3D din PC sau consolele de jocuri îmbunătățesc atât imaginea pe care o veți vedea cât și modul în care veți interacționa cu obiectele din jocuri. Așadar, să vorbim puțin despre fizică și HDR. more

Gigabyte Radeon X1300 Pro - un bun reprezentant al taberei ATI

Deja de multă vreme pe piață, cipul X1300 nu a făcut prea multă vâlvă. Poate din cauza prețului? more

GT + GS? Poate doar cu forța!

Driverele NVIDIA permit - la capitolul SLI - și posibilitatea de a realiza un SLI între două acceleratoare cu același GPU, chiar dacă sunt venite de la producători diferiți. Dar oare se pot împerechea și acceleratoare cu cipuri grafice diferite? more

News

Cel mai mic proiector BenQ, în curând, și în România

BenQ lansează primul mini-proiector bazat pe tehnologia LED, BenQ Joybee GP1. Forma și dimensiunile sale ultra-compacte – 640 grame, mobilitatea, flexibilitatea și libertatea de mișcare pe care o oferă utilizatorilor, recomandă proiectorul Joybee drept alegerea ideală pentru persoanele care se află în permanentă mișcare. more

NVIDIA oferă tehnologia PhysiX pentru PlayStation3

NVIDIA, liderul mondial în tehnologia de procesare vizuală, anunță semnarea licenței pentru furnizarea platformei de dezvoltare NVIDIA PhysX pentru PLAYSTATION3 (PS3) cu Sony Computer Entertainment Inc (SCEI). Ca rezultat, platforma de dezvoltare a programelor bazată pe tehnologia NVIDIA PhysX este disponibilă pentru dezvoltatorii oficiali PS3 și poate fi descărcată și folosită gratuit în rețeaua SCEI Developer Network. more

NVIDIA a pierdut aproape 44 milioane dolari, anul trecut, datorită cipurilor grafice cu probleme

Datorită problemelor pe care le-au avut, anul trecut, cipurile sale grafice, NVIDIA a cheltuit nu mai puțin de 43.6 milioane dolari pentru înlocuirea acestora. De fapt, compania americană alocase, în iulie 2008, 196 milioane dolari pentru probleme apărute la cipurile sale, însă, până acum, s-a cheltuit “doar” suma mai sus amintită. more

Bateria care se încarcă în 20 secunde este o certitudine. MIT este "de vină"...

Cercetătorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology) au anunțat că au realizat un nou model de baterie ce se reîncarcă într-un timp de până la 100 de ori mai scurt decât cel al bateriilor actuale. Potrivit celor doi oameni de știință, noua baterie, care are la bază clasica baterie lithium-ion, se încarcă în mod normal în maxim 20 de secunde. more

Mio prezintă un nou telefon cu GPS și un nou software de navigare

Unul dintre principalii producători de dispozitive de navigație portabile, Mio, a prezentat noul telefon cu GPS, Explora K70, precum și cel mai nou software de navigare "Mio Spirit", o aplicație ce oferă soluții complete, dincolo de simpla navigare din punctul A în punctul B. more

Fusion-io și cel mai rapid SSD din lume

Produsul celor de la Fusion-io nu este doar cel mai rapid SSD din lume, este în același timp și cel mai rapid mijloc de stocare făcut vreodată. Cât de rapid? Veți vedea în continuare. more

Procesorul ARM devine un rival pentru Intel Atom și VIA Nano

Cei doi producători de chipset-uri pentru procesoarele ARM, Qualcomm și Freescale plănuiesc realizarea unor noi platforme destinate sub-notebook-urilor low-cost. Primele modele, ce au la bază procesorul ARM, vor fi prezentate în cadrul târgului internațional ce va avea loc în Taipei, Computex 2009. more