Articole

3D mai apropiat de realitate.

16-mar-2007

Ce noutate aduce acest HDR?

 

 

În lumile 3D din jocurile care nu oferă HDR, detaliile unei imagini care are simultan zone foarte luminoase şi zone umbrite sunt foarte mult afectate. Asta pentru că unele detalii din zona întunecată a imaginii dispar şi sunt înlocuite în imagine cu negru, la fel cum unele detalii din zona luminosă sunt înlocuite cu alb. De ce se întâmplă acest lucru?

 

Precizia cu care este calculată diferenţa între alb şi negru în jocurile care nu oferă HDR este de 8 biţi. Automat asta înseamnă că între cel mai luminos alb şi cel mai întunecat negru vor fi 254 de valori sau nuanţe de gri. De asemenea, asta mai înseamnă că într-un joc, între cel mai luminos soare (alb) şi cel mai întunecos colţ aflat într-un subsol (negru) există doar 254 de valori ale luminii care pot fi folosite pentru a calcula culorile şi detaliile imaginii. Din păcate, acest lucru limitează rata de contrast a imaginii dintr-un joc 3D la valoarea de 256:1. HDR-ul despre care am tot vorbit până acum elimină această limitare, pentru că odată activat din meniul jocului, calculează iluminarea scenei folosind o precizie mai mare de 8 biţi. DirectX 9c, care a introdus Shader Model 3.0 foloseşte (teoretic) pentru calculul iluminării ca valoare minimă a preciziei valoarea de 32 de biţi. Totuşi, pentru a evita o masivă pierdere de performanţă, dezvoltatorii de jocuri au reuşit să implementeze modalităţi de calcul ale iluminării din jocurile pe care le scriu folosind o precizie mai mică. Se vorbeşte despre 16 biţi sau chiar 12 biţi. Chiar şi aşa, creşterea de calitate a imaginii este mai mult decât sesizabilă. 

 

Far Cry cu HDR level 7

Far Cry cu HDR level 11

Jocul Far Cry permite reglarea preciziei cu care este calculată îmaginea în mod HDR. Totuşi, diferenţele între „HDR level7” (stânga) şi „HDR level11” (dreapta) care este şi valoarea maximă, nu sunt la fel de sesizabile ca între HDR şi „ne-HDR”.

 

În consecinţă, un joc care oferă suport pentru High Dynamic Range (sau dacă vreţi, un „joc DirectX9c”) poate afişa simultan în aceeaşi scenă obiecte strălucitoare care chiar arată strălucitor, obiecte întunecate care chiar sunt întunecate iar detaliile şi culorile pot fi văzute în amândouă zonele. Exact aşa au descris cei de la NVIDIA HDR-ul în momentul în care au lansat acceleratoarele grafice din linia 6800: „Bright things can be really bright, dark things can be really dark, and details can be seen in both”.

 

Totuşi, dacă sunteţi deja posesorul unei plăci video care suportă Shader Model 3.0 asta nu însemnă că-l veţi putea şi folosi. Impactul pe care acesta îl are asupra performanţei este foarte mare. Din acest motiv, cei de la NVIDIA nu oferă în liniile lor de acceleratoare grafice posibilitatea folosirii simultane a HDR-ului şi a antialiasing-ului. Mai mult, dintre cipurile video din generaţia GeForce 6, HDR-ul este suportat doar de 6800, pentru că impactul asupra performanţei este prea mare pentru cipurile mai puţin nervoase. În plus, majoritatea jocurilor care oferă suport pentru randarea HDR nu vor permite antialiasing-ul dacă este activat HDR-ul.

De fapt, dacă vreţi HDR+AA atunci trebuie să optaţi obligatoriu pentru un accelerator grafic ATI din linia X1xxx, care este cea mai proaspătă linie de acceleratoare grafice a binecunoscutei firme.

Deci, acesta este HDR-ul. Dar fizica?

Bookmark & share
Pagina
graphic and displays

SLI cu plăci ieftine. Merită?

SLI-ul de la NVIDIA a fost lansat în ideea obținerii unei creșteri de performanță. Dar, are o mică problemă: costul. Așadar... merită sau nu? more

3D mai apropiat de realitate.

Cele mai proaspete condimente folosite pentru reprezentarea lumilor 3D din PC sau consolele de jocuri îmbunătățesc atât imaginea pe care o veți vedea cât și modul în care veți interacționa cu obiectele din jocuri. Așadar, să vorbim puțin despre fizică și HDR. more

Gigabyte Radeon X1300 Pro - un bun reprezentant al taberei ATI

Deja de multă vreme pe piață, cipul X1300 nu a făcut prea multă vâlvă. Poate din cauza prețului? more

GT + GS? Poate doar cu forța!

Driverele NVIDIA permit - la capitolul SLI - și posibilitatea de a realiza un SLI între două acceleratoare cu același GPU, chiar dacă sunt venite de la producători diferiți. Dar oare se pot împerechea și acceleratoare cu cipuri grafice diferite? more

News

Cel mai mic proiector BenQ, în curând, și în România

BenQ lansează primul mini-proiector bazat pe tehnologia LED, BenQ Joybee GP1. Forma și dimensiunile sale ultra-compacte – 640 grame, mobilitatea, flexibilitatea și libertatea de mișcare pe care o oferă utilizatorilor, recomandă proiectorul Joybee drept alegerea ideală pentru persoanele care se află în permanentă mișcare. more

NVIDIA oferă tehnologia PhysiX pentru PlayStation3

NVIDIA, liderul mondial în tehnologia de procesare vizuală, anunță semnarea licenței pentru furnizarea platformei de dezvoltare NVIDIA PhysX pentru PLAYSTATION3 (PS3) cu Sony Computer Entertainment Inc (SCEI). Ca rezultat, platforma de dezvoltare a programelor bazată pe tehnologia NVIDIA PhysX este disponibilă pentru dezvoltatorii oficiali PS3 și poate fi descărcată și folosită gratuit în rețeaua SCEI Developer Network. more

NVIDIA a pierdut aproape 44 milioane dolari, anul trecut, datorită cipurilor grafice cu probleme

Datorită problemelor pe care le-au avut, anul trecut, cipurile sale grafice, NVIDIA a cheltuit nu mai puțin de 43.6 milioane dolari pentru înlocuirea acestora. De fapt, compania americană alocase, în iulie 2008, 196 milioane dolari pentru probleme apărute la cipurile sale, însă, până acum, s-a cheltuit “doar” suma mai sus amintită. more

Bateria care se încarcă în 20 secunde este o certitudine. MIT este "de vină"...

Cercetătorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology) au anunțat că au realizat un nou model de baterie ce se reîncarcă într-un timp de până la 100 de ori mai scurt decât cel al bateriilor actuale. Potrivit celor doi oameni de știință, noua baterie, care are la bază clasica baterie lithium-ion, se încarcă în mod normal în maxim 20 de secunde. more

Mio prezintă un nou telefon cu GPS și un nou software de navigare

Unul dintre principalii producători de dispozitive de navigație portabile, Mio, a prezentat noul telefon cu GPS, Explora K70, precum și cel mai nou software de navigare "Mio Spirit", o aplicație ce oferă soluții complete, dincolo de simpla navigare din punctul A în punctul B. more

Fusion-io și cel mai rapid SSD din lume

Produsul celor de la Fusion-io nu este doar cel mai rapid SSD din lume, este în același timp și cel mai rapid mijloc de stocare făcut vreodată. Cât de rapid? Veți vedea în continuare. more

Procesorul ARM devine un rival pentru Intel Atom și VIA Nano

Cei doi producători de chipset-uri pentru procesoarele ARM, Qualcomm și Freescale plănuiesc realizarea unor noi platforme destinate sub-notebook-urilor low-cost. Primele modele, ce au la bază procesorul ARM, vor fi prezentate în cadrul târgului internațional ce va avea loc în Taipei, Computex 2009. more