Monitoarele LCD, nu poți trăi fără ele. Dar nici cu ele!

26 septembrie 2007 | Monitoare LCD

Probleme (rezolvate) şi probleme...  

 

Pe vremea când monitoarele LCD erau încă în scutece (ceea ce nu le împiedica promovarea pe piaţă), tehnologia de fabricare era clar imatură. Producţia de panouri LCD era problematică, iar monitoarele rezultate erau foarte departe de cele de astăzi, indiferent dacă vorbim de performanţe sau de calitatea în sine (generală, dacă vreţi) a produselor.

 

Primele modele de display-uri LCD aveau atât de multe probleme, încât ne vine greu să credem acum că au fost realmente lansate pe piaţă şi că au câştigat în faţa monitoarelor CRT. Iată o listă cu motivele pentru care monitoarele LCD erau extrem de hulite de unii utilizatori.

 

  1. Imaginea produsă era perfect clară numai la rezoluţia nativă a monitorului. Folosirea unei rezoluţii inferioare ducea la o imagine care fie nu era prezentată pe întreg ecranul, fie arăta foarte urât datorită rescalării.
  2. Datorită luminilor folosite în spatele panoului rata de contrast a monitoarelor LCD era foarte mică, pentru că negrul produs era de fapt gri. În ciuda faptului că luminozitatea imaginii de pe LCD era mai bună decât pe CRT, CRT-urile aveau - în consecinţă - contrastul mai bun.
  3. LCD-urile care foloseau panouri Twisted Nematic (TN) şi nu numai, nu aveau abilitatea de a afişa toate culorile pe care le afişau monitoarele CRT.
  4. Timpul de răspuns al monitoarelor LCD era la început etrem de lung (de exemplu 50 milisecunde pentru panourile IPS - In-Plane Switching) deşi tehnologia nu era „made in Ardeal”.
  5. Timpii lungi de răspuns generau aşa numitul „input lag”. De exemplu, mişcările mausului erau sesizate de monitor mai târziu decât le-ar plăcea gamerilor. Sau celor pentru care CAD-ul este un sport favorit.
  6. Unghiurile de vizibilitate erau în cel mai bun caz caraghioase (nu se mai termină odată lista asta...)
  7. Unele monitoare flicker-eau enervant din cauza luminilor de calitate proastă din spatele panoului.
  8. Erau cam prea fragile.
  9. Pixeli morţi sau defecţi, precum şi diverse artefacte ale imaginii (dungi verticale sau orizontale) erau des întâlnite.

Uh... că am terminat-o. N-avem totuşi pretenţia de a o epuiza. Mai sunt şi altele, dar acestea erau cele mai importante. Aşa că... să vedem care dintre ele a fost între timp rezolvate şi în ce măsură.

 

  1. Oarecum rezolvată. Procedeele de rescalare a imaginii pentru rezoluţii mai mici decât cea nativă au ajuns să fie mult mai performante decât în trecut. Totuşi, mai este destul loc... Iar interpolarea rămâne interpolare orice i-ai face. Posibil să nu mai fie mult loc de îmbunătăţiri, deşi ar mai fi (mare) nevoie.  
  2. Contrastul s-a îmbunătăţit semnificativ. Există procedee (de exemplu underdrive-ul) care ajută la obţinerea unor rate de contrast reale de peste 500:1. În altă ordine de idei, ratele de contrast dinamice cu care LCD-urile se laudă astăzi sunt foarte mari şi îşi dovedesc eficienţa, chiar dacă negrul de pe ecran este tot un gri, dar muuult mai închis decât cel de acum câţiva ani. Putem spune: rezolvată. Nu complet, dar destul de aproape.
  3. Noile generaţii de panouri au rezolvat cu brio problema culorilor. Iar dacă în locul lămpilor pentru backlight sunt folosite LED-uri, gamutul monitoarelor respective este mai mare şi decât spaţiul de culoare Adobe RBG 1998. Complet rezolvată!
  4. Ahem... să trecem peste? Nuuuu. La capitolul timp de răspuns mai trebuie îmbunătăţite lucrurile cel puţin de încă 15 ori pe atât. Nerezolvat, şi despre asta o să vorbim pe larg ceva mai târziu.
  5. Input lag-ul este parţial rezolvat. Asta înseamnă că te poţi întâlni cu un monitor care să manifeste tipul ăsta de inconvenient, dar foarte rar şi numai dacă acesta este din generaţiile trecute, dar aflate încă în vânzare.
  6. Unghiurile de vizibilitate s-au mărit, dar problema nu s-a rezolvat complet. Este muuuult mai bine şi este posibil ca în viitor acestea să se mai mărească. Din păcate, aberaţia cromatică ce apare când unghiul „de privire” nu este tocmai cel ideal nu se poate elimina, pentru că nu permite tehnologia. 
  7. Dacă acum flicker-e, atunci e defect! Rezolvat.
  8. Unele mai sunt fragile şi acum, dar cel puţin ai de unde alege... Aşa că o considerăm rezolvată şi pe asta.
  9. Extrem de rar pot fi întâlniţi pixeli defecţi (adică pixeli care nu pot arăta una dintre culorile principale de exemplu). Şi mai rar, pixeli complet morţi (adică ăia care nu mai funcţionează deloc. Arată ca nişte puncte pe ecran). Despre dungi: nici vorbă de ele, la oricare monitor LCD de vreo câţiva ani încoace. Iar dacă are, atunci se consideră defect şi va fi schimbat. Despre pixelii defecţi/morţi... sunt din ce în ce mai rar întâlniţi după cum am spus şi mai sus. Dar, tehnologia de fabricare deşi evoluează constant, mai dă şi rateuri. În consecinţă, aceştia nu pot fi complet evitaţi. Tocmai de aceea în certificatele de garanţie este trecut (sau ar trebui să fie) şi numărul de pixeli morţi/defecţi peste care monitorul este considerat defect şi va fi schimbat cu altul.

 

Deci, până la urmă au rămas rezolvate parţial rescalarea imaginii, timpul de răspuns, unghiurile de vizibilitate şi pixelii morţi/defecţi. Toate problemele rămase influenţează calitatea imaginii. Adică... negativ, desigur. E un truism, doar vorbim despre monitoare, deci orice problemă nu poate afecta altceva decât calitatea imaginii. Vestea bună este următoarea: de la caz la caz, suma acestor probleme poate fi exact atât de mică, încât monitorul respectiv să fie demn de luat în seamă şi de gameri sau de amatorii de filme pe calculator. Din păcate, sunt prea puţine cele care realmente se pot lăuda cu această performanţă. Şi în general au preţuri bine condimentate. 

 


Bookmark & share
  • Monitoare LCD
  • Placi Video
  • TV

graphic and displays

SLI cu plăci ieftine. Merită?

SLI-ul de la NVIDIA a fost lansat în ideea obținerii unei creșteri de performanță. Dar, are o mică problemă: costul. Așadar... merită sau nu? more

3D mai apropiat de realitate.

Cele mai proaspete condimente folosite pentru reprezentarea lumilor 3D din PC sau consolele de jocuri îmbunătățesc atât imaginea pe care o veți vedea cât și modul în care veți interacționa cu obiectele din jocuri. Așadar, să vorbim puțin despre fizică și HDR. more

Gigabyte Radeon X1300 Pro - un bun reprezentant al taberei ATI

Deja de multă vreme pe piață, cipul X1300 nu a făcut prea multă vâlvă. Poate din cauza prețului? more

GT + GS? Poate doar cu forța!

Driverele NVIDIA permit - la capitolul SLI - și posibilitatea de a realiza un SLI între două acceleratoare cu același GPU, chiar dacă sunt venite de la producători diferiți. Dar oare se pot împerechea și acceleratoare cu cipuri grafice diferite? more

News

Cel mai mic proiector BenQ, în curând, și în România

BenQ lansează primul mini-proiector bazat pe tehnologia LED, BenQ Joybee GP1. Forma și dimensiunile sale ultra-compacte – 640 grame, mobilitatea, flexibilitatea și libertatea de mișcare pe care o oferă utilizatorilor, recomandă proiectorul Joybee drept alegerea ideală pentru persoanele care se află în permanentă mișcare. more

NVIDIA oferă tehnologia PhysiX pentru PlayStation3

NVIDIA, liderul mondial în tehnologia de procesare vizuală, anunță semnarea licenței pentru furnizarea platformei de dezvoltare NVIDIA PhysX pentru PLAYSTATION3 (PS3) cu Sony Computer Entertainment Inc (SCEI). Ca rezultat, platforma de dezvoltare a programelor bazată pe tehnologia NVIDIA PhysX este disponibilă pentru dezvoltatorii oficiali PS3 și poate fi descărcată și folosită gratuit în rețeaua SCEI Developer Network. more

NVIDIA a pierdut aproape 44 milioane dolari, anul trecut, datorită cipurilor grafice cu probleme

Datorită problemelor pe care le-au avut, anul trecut, cipurile sale grafice, NVIDIA a cheltuit nu mai puțin de 43.6 milioane dolari pentru înlocuirea acestora. De fapt, compania americană alocase, în iulie 2008, 196 milioane dolari pentru probleme apărute la cipurile sale, însă, până acum, s-a cheltuit “doar” suma mai sus amintită. more

Bateria care se încarcă în 20 secunde este o certitudine. MIT este "de vină"...

Cercetătorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology) au anunțat că au realizat un nou model de baterie ce se reîncarcă într-un timp de până la 100 de ori mai scurt decât cel al bateriilor actuale. Potrivit celor doi oameni de știință, noua baterie, care are la bază clasica baterie lithium-ion, se încarcă în mod normal în maxim 20 de secunde. more

Mio prezintă un nou telefon cu GPS și un nou software de navigare

Unul dintre principalii producători de dispozitive de navigație portabile, Mio, a prezentat noul telefon cu GPS, Explora K70, precum și cel mai nou software de navigare "Mio Spirit", o aplicație ce oferă soluții complete, dincolo de simpla navigare din punctul A în punctul B. more

Fusion-io și cel mai rapid SSD din lume

Produsul celor de la Fusion-io nu este doar cel mai rapid SSD din lume, este în același timp și cel mai rapid mijloc de stocare făcut vreodată. Cât de rapid? Veți vedea în continuare. more

Procesorul ARM devine un rival pentru Intel Atom și VIA Nano

Cei doi producători de chipset-uri pentru procesoarele ARM, Qualcomm și Freescale plănuiesc realizarea unor noi platforme destinate sub-notebook-urilor low-cost. Primele modele, ce au la bază procesorul ARM, vor fi prezentate în cadrul târgului internațional ce va avea loc în Taipei, Computex 2009. more