Monitoarele LCD, nu poți trăi fără ele. Dar nici cu ele!

26 septembrie 2007 | Monitoare LCD

Rescalarea şi timpul de răspuns

 

 Este foarte adevărat că timpul de răspuns s-a îmbunătăţit foarte mult. Dar, nu îndeajuns de mult. Acesta este principala problemă a monitoarelor LCD în momentul de faţă. Iar rezolvarea ei se prelungeşte de prea multă vreme. Gurile rele spun că timpul de răspuns nu va fi niciodată mai scurt, pentru că este imposibil cu această tehnologie... Ei bine, suntem în lumea IT-ului. Aici nimic nu este imposibil, ci doar amânat :D. Dar, efectele acestei amânări sunt extrem de deranjante pentru cei care vor să cumpere noi monitoare LCD pentru a viziona din când în când un film (asta ca să nu mai vorbim de cei care se joacă...).

 

Dar să intrăm puţin mai adânc în problemă. Primul lucru pe care îl vom face este să descărcăm problema de „balast”. Balastul nostru constă în eliminarea dintre problemele rămase pe ce a pixelilor defecţi şi pe cea a unghiurilor de vizibilitate. N-are rost să discutăm despre ele, pentru că, deşi ele pot afecta calitatea imaginii, efectul negativ produs este foarte mic în comparaţie cu problemele generate de timpul de răspuns şi de rescalare.

 

Practic, combinaţia între un timp de răspuns lung şi un procedeu de rescalare a imaginii ceva mai nefericit, pot distruge complet „eye-candy”-urile dintr-un joc, sau plăcerea vizionării unui film. Şi iată de ce.

 

Timpul de răspuns prea lung generează aşa numitul ghosting, sau imaginile fantomă. Cu alte cuvinte, datorită faptului că panoul LCD nu este destul de iute, pe ecran se pot găsi în acelaşi moment în timp şi imaginea care trebuie să existe, dar şi urme ale acesteia, pentru că matricea LCD nu a fost în stare să le şteargă la timp. Uneori pot să apară trei sau chiar patru astfel de imagini. Numai una dintre ele este cea care ar fi trebuit să existe pe ecran. Celelalte imagini, sunt cu atât mai deranjante cu cât sunt mai vizibile şi mai multe.

 

Exemplu ghosting 

 Poza prezintă imaginile remanente ale unui monitor LCD aflat la rezoluţie nativă. În caseta neagră este prezentată imaginea aşa cum apare ea pe un CRT (sau şi pe un LCD dar numai când maşinuţa stă pe loc ;) )

 

Dacă mai adăugăm la timpul de răspuns şi problema rescalării, vă putem spune că imaginea pe unele LCD-uri este extrem de urâtă, în unele cazuri. De exemplu, să presupunem că tocmai aţi vrea să vă delectaţi cu un Quake 4. Acceleratorul grafic pe care îl aveţi nu este chiar cel mai rapid de pe piaţă, aşa că nu se pune problema să folosiţi rezoluţia nativă a monitorului pentru a juca un pic de Quake. De aceea, vă vedeţi obligat să coborâţi rezoluţia de la (să zicem...) 1280 x 1024, care este şi rezoluţia nativă a panoului LCD, la 1024 x 768. În acest caz, monitorul va fi obligat să afişeze imaginea prin rescalare. Numai că raportul între cele două rezoluţii nu este un număr întreg. Ele nu se aseamănă nici măcar ca aspect (aka aspect ratio) al imaginii pentru că cea nativă are raţia de 5/4, în timp ce rezoluţia în care jocul ar avea mai multă performanţă are raţia de 4/3. Ca urmare, monitorul va fi obligat să aproximeze 1024 de pixeli folsind pentru asta toţi cei 1280 de pixeli pe care îi are (valabil şi pentru pixelii de pe verticală). Rezultatul interpolării este o imagine ale cărei contururi n-au cum să fie bine desenate, indiferent dacă acceleratorul grafic este setat să ofere cea mai bună calitate a imaginii cu putinţă (4xAA, 8xAF sunt deja setări folosite pe scară largă de către amatorii de jocuri).

 

Bun, veţi spune, dar nimic nu ne împiedică să ne jucăm indiferent ce joc la rezoluţia nativă a monitorului. În acest caz rescalarea imaginii nu se mai produce şi singura problemă rămâne ghostingul pe care îl generează lungimea prea mare a timpului de răspuns. Şi, de problema asta nu ai cum să scapi. Ghosting-ul există la toate monitoarele pe care le-am testat, chiar dacă la unele apare mai puţin deranjant decât la altele. Pentru a folosi rezoluţia nativă în jocuri 3D trebuie să te asiguri că perechea placă video - procesor este destul de puternică pentru a produce măcar 20 de cadre pe secundă. Însă, dacă doriţi să vă jucaţi un joc mai vechi (dar încă bun!) care nu este 3D, de exemplu Age of Empires, nimic nu vă va salva de interpolare, pentru că rezoluţia maximă a jocului este de 1024 x 768. Dar cine-şi mai pierde vremea cu jocurile vechi?

 

Să zicem că... nu foarte multă lume. Dar suntem convinşi că din ce în ce mai multă lume apreciază un film pe PC. Cu atâtea torente, e ceva normal. Iar vizionarea filmelor este problematică în primul rând din cauza interpolării necesare afizării imaginii pe tot ecranul. Timpul de răspuns nu este - aşadar - cel mai problematic în acest caz, dar, parcă nu ne vine să ne uităm la Matrix pe un LCD. Dacă rezoluţia fişierului cu filmul este ceva de genul 640 x 272, rezoluţie des întâlnită la fişierele DivX, afişarea filmului în „fullscreen" se va face prin... intrepolare. În plus, ghostingul apare imediat cum pe ecran se desfăşoară acţiuni rapide. Cu unele monitoare, celebra scenă plină de gloanţe şi bucăţi de perete care zboară simultan prin aer poate fi imposibil de gustat şi apreciat la adevărata ei valoare. Nici măcar filmele de pe DVD-uri originale nu au o soartă mai fericită. Dacă DVD-ul este în format PAL, rescalarea se produce de la 720 x 576 la rezoluţia nativă. Clar dă cu virgulă... oricare ar fi rezoluţia nativă. 

     

 Totuşi, şi aici există veşti bune. De când cu formatul de înaltă definiţie există şi posibilitatea de a viziona filme evitând rescalarea imaginii. Dar pentru asta trebuie mai întâi să avem filmul dorit în format HD şi să avem un monitor LCD cu ecran lat. Sigur, nu toate monitoarele cu ecran lat pot afişa corect rezoluţia HD cea mai mare. Aceasta este de 1920 x 1080. Un calcul simplu arată că redarea acesteia este posibilă fără rescalare numai pe monitoarele care oferă rezoluţia de 1900 x 1200. În acest caz, monitorul va „tăia” din imagine cei 20 de pixeli în plus de pe orizontală. Cei 1080 de pixeli de pe verticală sunt afişaţi prin introducerea a două dungi negre.

 

Pentru formatul HD pe 720 de linii este suficentă rezoluţia de 1440 x 900, pe care o puteţi găsi la monitoarele în format lat cu diagonala de (cel puţin) 19 inchi. Evident, un film în format 720 va fi redat prin rescalare pe un monitor cu rezoluţie mai mare (sau mai mică) decât 1440 x 900. Cu alte cuvinte, formatele de înaltă definiţie trebuie „acordate” cu rezoluţia nativă a monitoarelor. În cazul în care acest lucru nu este posibil, este mai bine să redaţi un film 1080 pe un monitor cu rezoluţie mai mică, decât un film 720 pe un monitor cu rezoluţie mai mare.

 

Pentru cei obişnuiţi cu flexibilitatea şi viteza monitoarelor CRT, trecerea pe un monitor LCD poate fi o experienţă destul de neplăcută. Asta pentru că CRT-urile sunt capable să schimbe rezoluţia ecranului fără să fie implicată interpolarea şi nu au probleme cu fantomele imaginilor trecute. În schimb, un monitor CRT care este capabil de rezoluţia de 1920 x 1440 cântăreşte în jur de 30 de kilograme. Dimensiunile acestuia devin un impediment major. Ca să-l poţi folosi, ai nevoie de un birou imens. Iar diagonala vizibilă a ecranului este de doar 19 inchi...

 

Ce putem spune... Trăiască LCD-ul!  


Bookmark & share
  • Monitoare LCD
  • Placi Video
  • TV

graphic and displays

SLI cu plăci ieftine. Merită?

SLI-ul de la NVIDIA a fost lansat în ideea obținerii unei creșteri de performanță. Dar, are o mică problemă: costul. Așadar... merită sau nu? more

3D mai apropiat de realitate.

Cele mai proaspete condimente folosite pentru reprezentarea lumilor 3D din PC sau consolele de jocuri îmbunătățesc atât imaginea pe care o veți vedea cât și modul în care veți interacționa cu obiectele din jocuri. Așadar, să vorbim puțin despre fizică și HDR. more

Gigabyte Radeon X1300 Pro - un bun reprezentant al taberei ATI

Deja de multă vreme pe piață, cipul X1300 nu a făcut prea multă vâlvă. Poate din cauza prețului? more

GT + GS? Poate doar cu forța!

Driverele NVIDIA permit - la capitolul SLI - și posibilitatea de a realiza un SLI între două acceleratoare cu același GPU, chiar dacă sunt venite de la producători diferiți. Dar oare se pot împerechea și acceleratoare cu cipuri grafice diferite? more

News

Cel mai mic proiector BenQ, în curând, și în România

BenQ lansează primul mini-proiector bazat pe tehnologia LED, BenQ Joybee GP1. Forma și dimensiunile sale ultra-compacte – 640 grame, mobilitatea, flexibilitatea și libertatea de mișcare pe care o oferă utilizatorilor, recomandă proiectorul Joybee drept alegerea ideală pentru persoanele care se află în permanentă mișcare. more

NVIDIA oferă tehnologia PhysiX pentru PlayStation3

NVIDIA, liderul mondial în tehnologia de procesare vizuală, anunță semnarea licenței pentru furnizarea platformei de dezvoltare NVIDIA PhysX pentru PLAYSTATION3 (PS3) cu Sony Computer Entertainment Inc (SCEI). Ca rezultat, platforma de dezvoltare a programelor bazată pe tehnologia NVIDIA PhysX este disponibilă pentru dezvoltatorii oficiali PS3 și poate fi descărcată și folosită gratuit în rețeaua SCEI Developer Network. more

NVIDIA a pierdut aproape 44 milioane dolari, anul trecut, datorită cipurilor grafice cu probleme

Datorită problemelor pe care le-au avut, anul trecut, cipurile sale grafice, NVIDIA a cheltuit nu mai puțin de 43.6 milioane dolari pentru înlocuirea acestora. De fapt, compania americană alocase, în iulie 2008, 196 milioane dolari pentru probleme apărute la cipurile sale, însă, până acum, s-a cheltuit “doar” suma mai sus amintită. more

Bateria care se încarcă în 20 secunde este o certitudine. MIT este "de vină"...

Cercetătorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology) au anunțat că au realizat un nou model de baterie ce se reîncarcă într-un timp de până la 100 de ori mai scurt decât cel al bateriilor actuale. Potrivit celor doi oameni de știință, noua baterie, care are la bază clasica baterie lithium-ion, se încarcă în mod normal în maxim 20 de secunde. more

Mio prezintă un nou telefon cu GPS și un nou software de navigare

Unul dintre principalii producători de dispozitive de navigație portabile, Mio, a prezentat noul telefon cu GPS, Explora K70, precum și cel mai nou software de navigare "Mio Spirit", o aplicație ce oferă soluții complete, dincolo de simpla navigare din punctul A în punctul B. more

Fusion-io și cel mai rapid SSD din lume

Produsul celor de la Fusion-io nu este doar cel mai rapid SSD din lume, este în același timp și cel mai rapid mijloc de stocare făcut vreodată. Cât de rapid? Veți vedea în continuare. more

Procesorul ARM devine un rival pentru Intel Atom și VIA Nano

Cei doi producători de chipset-uri pentru procesoarele ARM, Qualcomm și Freescale plănuiesc realizarea unor noi platforme destinate sub-notebook-urilor low-cost. Primele modele, ce au la bază procesorul ARM, vor fi prezentate în cadrul târgului internațional ce va avea loc în Taipei, Computex 2009. more